18 czerwca 2022 w Kazimierzu Dolnym odbędzie się ogólnopolska premiera najnowszej powieści Mai Wolny "Klątwa".
Książka oficjalnie trafi do księgarń dopiero 29 czerwca, ale to właśnie publiczność w Kazimierzu Dolnym będzie miała możliwość zapoznać się z powieścią kilkanaście dni wcześniej. Akcja Klątwy toczy się bowiem w nadwiślańskim miasteczku, a jej autorka mieszka w Kazimierzu od 2016 roku.
O czym opowiada najnowsza powieść Mai Wolny?
Jest to porywająca spowiedź księdza, w której faktyczna historia XVII-wiecznej Polski miesza się z fikcją. W 1644 roku Kazimierz Dolny zalała wielka powódź, a na stosie spłonęła oskarżona o czary zielarka. Czy to jej wina sprowadziła na miasto nieszczęście? I co łączy ją z głównym bohaterem?
Ostatnie godziny przed egzekucją księdza zamieniają się w pełną napięcia i zwrotów akcji podróż po XVII-wiecznym, ale może też współczesnym świecie.
Polityka miesza się ze sprawami sumienia, prawda z kłamstwem, życie ze śmiercią. Czy istnieje coś takiego jak jedna racja i obiektywna ocena?
Mistrzowska wielopłaszczyznowa narracja i fabuła, która trzyma za gardło do ostatniej sekundy nieoczekiwanego finału.
Prapremiera „Klątwy” odbędzie się 18 czerwca o godz. 17:00 w Dzwonnicy Kultury, ul. Zamkowa 2, Kazimierz Dolny
Spotkanie poprowadzi Roman Kurkiewicz, publicysta, redaktor naczelny Przekroju, współtwórca programów "Tok Szok" i "Magazyn Literacki".
Liczba miejsc ograniczona.
Zapisy w Bibliotece Publicznej (tel. 81 881 03 05) i Dzwonnicy Kultury (tel. 81 501 82 70)
Klątwa, Świat Książki, Warszawa 2022
Maja Wolny - Pisarka, doktor nauk humanistycznych. Autorka 6 bestsellerowych powieści oraz reportaży, esejów i sztuk teatralnych. Laureatka wielu nagród i wyróżnień. Od 2016 roku mieszka w Kazimierzu Dolnym.
Rozpoczynała karierę zawodową w dziale kultury tygodnika „Polityki”, gdzie prowadziła rubrykę nowości literackich „Wieczne pióra”. W 2003 roku wyjechała na stypendium do Belgii, gdzie następnie zamieszkała. Prowadziła Centrum Wschodnioeuropejskie Post Viadrina, a także pracowała jako felietonistka najważniejszego flamandzkiego serwisu informacyjnego VRT.
W latach 2010-2015 była dyrektorem belgijskiego muzeum NAVIGO, gdzie zrealizowała liczne wystawy i spektakle wizualne poświęcone związkom kultury, literatury i morza, a także stworzyła kilka filmów dokumentalnych. Rozgłos przyniosła jej szczególnie kontrowersyjna „Zeerotica” /„Erotyka morza” z 2011 roku. Wydarzenie zostało dostrzeżone przez Petera Greenawaya, który wspólnie z Saskią Boddeke i przy współpracy z Wolny, stworzył w 2013 roku wystawę: „Sex &The Sea” w Rotterdamie.
W 2016 roku ukazała się powieść „Czarne liście”, w której przedstawione są losy polsko-żydowskiej fotografki Julii Pirotte oraz problematyka pogromu kieleckiego. Powieść ukazała się również w Belgii i Holandii (2017). W rankingu belgijskiej gazety De Standaard została uznana za jedną z 20 najlepszych książek wydanych na świecie 2017 roku. Książka uzyskała ogromny rozgłos również w Polsce, wywołując dyskusję o wydarzeniach z 1946 roku, zyskując między innymi rekomendację Olgi Tokarczuk.
W 2016 i 2017 podróżowała samotnie na Syberię, zbierając materiały do powieści „Powrót z Północy”. W następnych latach kontynuowała wyprawy do Azji. Ich owocem jest wydany w 2020 roku dziennik z elementami reportażu „Pociąg do Tybetu”, w którym opisuje podróż koleją z Warszawy aż do Lhasy, nominowany do Nagrody im. Beaty Pawlak, zdobywca tytułu najlepszej książki podróżniczej roku na Festiwalu Górskim im. Andrzeja Zawady w 2021.
Maja Wolny jest autorką pierwszej w języku polskim powieści z gatunku climate fiction pod tytułem „Jasność”, w której pisarka, opowiadając o skutkach zmian klimatycznych, nawiązuje do Brexitu.
Wolny pisze również teksty dla teatru (jest m.in. autorką wystawionej w 2019& 2021 adaptacji „Zamku” F. Kafki). Jej powieści (w całości lub we fragmentach) zostały przetłumaczone na język niderlandzki, niemiecki i angielski. Jest wielokrotną stypendystką rozmaitych instytucji kulturalnych i naukowych, laureatką międzynarodowej nagrody literackiej Herkulesa Poirota za powieść „Księgobójca” (2018).