Aktualności Drukuj Zapisz

Podsumowanie programu PODRÓŻUJ Z ERASMUSEM PLUSEM

Zdjęcie grupowe uczestniókw programu Erasmus +
31
października
2022

Gminny Zespół Szkól w Kazimierzu Dolnym od 20219 roku realizował projekt wymian międzynarodowych PODRÓŻUJ Z ERASMUSEM PLUSEM. Erasmus+ jest programem UE na rzecz kształcenia, szkolenia, młodzieży i sportu. Kształcenie, szkolenie, młodzież i sport to dziedziny, które mogą znacząco przyczynić się do sprostania zmianom społeczno-ekonomicznym, głównym wyzwaniom, przed jakimi będzie stawać Europa do końca tego dziesięciolecia, oraz które mogą przyczynić się do realizacji priorytetów programu strategicznego UE na rzecz wzrostu gospodarczego, zatrudnienia, sprawiedliwości społecznej i włączenia społecznego. Przedstawiamy Państwu podsumowanie programu zrealizowanego przez GZS w Kazimierzu Dolnym.

PODRÓŻUJ Z ERASMUSEM PLUSEM – TURCJA
 
W okresie 19-26 listopada 2019 roku odbył się pierwszy wyjazd z programu Erasmus+, podczas którego spotkali się przedstawiciele szkół z krajów biorących udział w projekcie pt.: „Świadomość i poprawa bezpiecznego, racjonalnego korzystania z mediów społecznościowych”.  Gospodarzem była szkoła znajdująca się w Turcji, w miejscowości Karacabey. Jest to miasto przemysłowe, znajdujące się w prowincji Bursa, w bliskiej odległości od morza Marmar (około 30 km) i gór Uludag (około 60 km.)
Podczas tygodniowego pobytu braliśmy udział w zajęciach warsztatowych, których nadrzędnym celem było omówienie planu współpracy na najbliższe dwa lata. Pierwszego dnia każdy z partnerów zaprezentował swój system oświaty oraz własną szkołę; po południu odbyły się zajęcia integracyjno-artystyczne. W kolejnych dniach zajmowaliśmy się następującymi tematami: zasady rekrutacji uczniów na kolejne mobilności, planowanie terminów spotkań, ogólny przebieg wyjazdów, opracowanie ankiety dla uczniów dotyczącej korzystania z mediów społecznościowych, opracowaniem tematyki artykułów do wspólnego magazynu, ustaleniem wstępnych działań na terenie każdej ze szkół odnośnie rozszerzenia wiedzy uczniów z zakresu bezpiecznego i świadomego korzystania z mediów społecznościowych.
 
  
W trakcie wyjazdu mieliśmy możliwość poznać lepiej Turcję poprzez wycieczki fakultatywne do Istambułu, Bursy i Bayramdere. W Istambule zwiedziliśmy najsłynniejsze zabytki m. in. Hagia Sophia, Pałac Topkapi, Błękitny Meczet, Wielki Bazar, Cysterny Yerebatan Sarnici. 
Bursa to największe miasto w prowincji, w której przebywaliśmy na co dzień. Miasto wielkością przypomina naszą stolicę i ma około 2 milionów mieszkańców. Znajdują się w nim uniwersytety, duże obiekty sportowe, centra handlowe, a także zabytki. Mieliśmy okazję zwiedzić Koza Han budowlę powstałą w XV wieku, gdzie zajmowano się produkcją i sprzedażą jedwabiu (z tego słynie cały region), oraz meczet. 
Bayramdere to niewielka nadmorska miejscowość, do której mieszkańcy Karacabey chętnie wybierają się w wolnym czasie. Spacer plażą i próbowanie świeżych ryb okazało się świetną odskocznią od zajęć warsztatowych oraz okazją do prawdziwej integracji. Podczas kolacji mieliśmy możliwość poznać bliżej turecką kulturę poprzez muzykę, śpiew i taniec. Do występów chętnie przyłączyły się pozostali uczestnicy. W ten sposób każdy kraj zaprezentował swoje narodowe pieśni i tańce.
Taki wyjazd umożliwił nie tylko zapoznanie się z kulturą i tradycją Turcji, ale przede wszystkim zaowocował zadzierzgnięciem przyjaznych relacji między delegatami poszczególnych szkół zaproszonych do programu z państw - Rumunii, Portugalii, Włoch i oczywiście z Turcji. Należą się ogromne wyrazy wdzięczności dla gospodarzy za świetną organizację i przyjazną, domową atmosferę.
 
 
PODRÓŻUJ Z ERASMUSEM PLUSEM – WŁOCHY
 
W okresie 06-10 grudnia 2021 roku odbył się drugi wyjazd z programu Erasmus+, podczas którego spotkali się uczniowie i nauczyciele z krajów biorących udział w projekcie pt.: „Świadomość i poprawa bezpiecznego, racjonalnego korzystania z mediów społecznościowych”.  Gospodarzem była szkoła o profilu muzycznym, „Istituto Comprensivo I. 
Calvino”, znajdująca się we Włoszech, w miejscowości Alliste. Jest to małe miasteczko, znajdujące się w prowincji Lecce, na samym południu Włoch, dokładnie na obcasie. Na wyjazd pojechało pięć uczennic z 7 i 8 klas w towarzystwie dwóch nauczycielek – Iwony Pisuli i Kingi Horosiewicz. 
 
Pierwszego dnia poznaliśmy miejscowość Alliste, odwiedziliśmy władze miasta  i urząd miejski. Co ciekawe burmistrzem, dyrektorem szkoły i wszystkie ważniejsze stanowiska urzędowe obsadzone są przez kobiety. Po spacerze wokół zabytkowej części miasta odbyła się oficjalne przywitanie w szkole. Uczniowie ze wszystkich krajów partnerskich zaprezentowali piosenki i tańce typowe dla swojego kraju. Nasze uczennice zaprezentowały kujawiaka, kolędy i współczesną piosenkę pop „Ale Jezz” Sanah.
 Tematem wyjazdu były zagadnienia dotyczące działań alternatywnych do wirtualnej rzeczywistości i mediów społecznościowych. W ciągu 4 dni zwiedziliśmy 2 szkoły podstawowe w Feline i Melissano i jedno gimnazjum w Alliste, w których braliśmy udział w grach i zabawach – gry językowe, bingo, gra terenowa, zabawy muzyczne, oraz braliśmy udział w lekcjach. Uczniowie uczestniczyl w zabawach ruchowo-tanecznych i poznali tradycyjny taniec typowy dla południa Włoch – Pizzica. Jest to najpopularniejszy włoski taniec, którego korzeni należy doszukiwać się jeszcze w starożytności, a dokładniej w pogańskim micie pająka tarantula i kulcie dionizyjskich świąt. Jego nazwa pochodzi od słowa pizzicu, czyli ugryzienie pająka, które w efekcie prowadziło do poważnych komplikacji na tle psychicznym. Osoba poszkodowana („tarantolato‟) cierpiała wówczas na ostre wahania nastroju i stany depresyjne, a jedyną szansą na jej uzdrowienie był właśnie ten energiczny włoski taniec ludowy. Rytmiczne dźwięki tamburynu miały na celu wprowadzić osobę ugryzioną w taneczny trans, który według podań miał trwać tak długo, aż choroba całkowicie ustąpi.
Oprócz zajęć edukacyjnych związanych z projektem mieliśmy okazję zwiedzić okoliczne miasta – Gallipoli, Lecce, Bari, Otranto oraz spróbować typowej kuchni dla południa Włoch – ryby, owoce morza, pasty z kluseczkami oranchini i oczywiści pizzy. Uczennicom najbardziej zapadło w pamięci Gallipoli miasto cytadela na morzu, które wzbogaciło się na handlu oliwą (gaje oliwne są typowym krajobrazem w Apulii). Podczas wyjazdu uczestnicy nawiązali przyjaźnie, wspólnie śpiewali, tańczyli i bawili się. Kontakty nawiązane podczas tej mobilności zostały przeniesione do wirtualnej rzeczywistości poprzez założenie wspólnej grupy na fb, tworzeniu filmików na tik toku oraz wymianie na Instagramie i trwają one do dziś.
 
 
PODRÓŻUJ Z ERASMUSEM PLUSEM – RUMUNIA
 
14-18 marca 2022 roku odbyła się wymiana międzynarodowa w ramach projektu „Świadomość i poprawa bezpiecznego, racjonalnego korzystania z mediów społecznościowych”. Podczas wyjazdu nasz kraj reprezentowała tylko jedna uczennica i dwoje nauczycieli – Anita Figura i Kinga Horosiewicz. Przyczyną tak małej frekwencji była obawa rodziców o bezpieczeństwo z powodu konfliktu Ukraińsko-Rosyjskiego. Na szczęście Malwina Kurek, uczennica 7 klasy wzięła udział w mobilności i w ten sposób zrealizowaliśmy zadania projektowe. Pozostałe kraje partnerskie pojechały ze 100% frekwencją. 
Miejscowość Dorohoi,  w której znajduje się nasza szkoła partnerska gimnazjum „Spiru Haret”, to miasto z historią przemysłową położone blisko granicy z Ukrainą, na zakarpaciu. Największym miastem w regionie jest Suceava. Podczas mobilności tematem przewodnim było bezpieczne korzystanie z mediów społecznościowych. Pracując w grupach uczniowie z 5 krajów stworzyli 10 zasad bezpiecznego korzystania z SM, stworzyli plakaty i filmy. Oprócz zadań związanych mediami społecznościowymi braliśmy udział w konferencji przygotowanej przez inny program Erasmus +  „Back to the roots”, gdzie widzieliśmy występy uczniów z Rumunii, Chorwacji, Francji i Turcji.  
 
Podczas wyjazdu uczniowie z Rumunii oprowadzili nas po szkole, nauczyli nas tradycyjnego tańca, praliśmy udział w  zajęciach artystycznych i sportowych. Finałem była wspólna taneczna zabawa z muzyką ze wszystkich krajów partnerskich. Nie zabrakło też wycieczek zapoznających na z historią regionu. Zwiedziliśmy Suceavę, R, a w nich ruiny zamków, klasztory, kościoły, muzea oraz skansen ziem zakarpackich. Największe wrażenie na Malwinie wywołała wizyta w stadninie koni. 
Podczas wyjazdu Malwinka wykazała się ogromną odwagą i dzielnością, sama nawiązywała kontakt z rówieśnikami z innych krajów. Przełamała swoje blokady językowe i rozwinęła umiejętności korzystania z tłumacza i mediów społecznościowych. Zaprzyjaźniła się z koleżanką z Portugalii i dziewczynki zaprosiły się do swoich domów w Polsce i w Portugalii. Poznały swoje rodziny i mają stały kontakt na Fabebooku, Whatsapp, Instagram. Pokazuje to prawdziwą moc integracji i korzyści jakie przynoszą wymiany międzynarodowe.
 
 
PODRÓŻUJ Z ERASMUSEM PLUSEM – PORTUGALIA
 
 
W okresie 25-30 kwietnia 2022 roku odbył się czwarty wyjazd z programu Erasmus+, podczas którego spotkali się uczniowie i nauczyciele z krajów biorących udział w projekcie pt.: „Świadomość i poprawa bezpiecznego, racjonalnego korzystania z mediów społecznościowych”. Tym razem wybraliśmy się do Portugalii, do miejscowości położonej blisko stolicy Amory. Gospodarzem była szkoła drugiego stopnia imienia Manuela Cargaleiro licząca około1000 uczniów. 
 
Do Portugalii wyruszyliśmy liczną delegacją, składała się z 12 uczniów z klas 7 i 8 oraz dwóch opiekunów – ks Karol Mazurek i Kinga Horosiewicz. Czworo uczniów miało możliwość nocowania u rodzin, dzięki czemu nawiązali bliskie relacje z uczniami oraz mieli możliwość poznać kulturę i styl życia Portugalczyków. Takie doświadczenie pozwala rozwinąć kompetencje językowe, uczy samodzielności i otwartości na nowe sytuacje. Pozostali uczniowie nocowali w hotelu położonym nad oceanem pod opieką nauczycieli.
 
 
W trakcie tygodniowej mobilności braliśmy udział w licznych aktywnościach – tworzyliśmy książkę o naszych miastach, dekorowaliśmy długopisy, braliśmy udział w konkursach sportowych oraz na najciekawszą rzeźbę z piasku. Podczas zwiedzania szkoły uczniowie z klas technicznych i informatycznych pokazywali rezultaty swoich prac – gry komputerowe, doświadczenia i eksperymenty. Jednak wyjazd to nie tylko zajęcia w szkole, ale także wycieczki fakultatywne. Byliśmy w Lizbonie,  Sesimbra, Cabo Espichel, Seixal. 
 
Był to niezapomniany czas pełen radości, pozytywnej energii i słonecznej pogody. 
 
 
ERASMUS+ W KAZIMIERZU DOLNYM
 
Mobilność w Polsce była ostatnim spotkaniem na żywo w naszym projekcie Awareness & improvement of Social Media (SM) safe and rational use z programu Erasus + . Odbyła się między 16 a 20 maja 2022 roku. Mieliśmy okazję przyjąć łącznie 30 uczniów oraz 10 nauczycieli z krajów partnerskich – Włoch, Turcji, Portugalii i Rumunii. Była to najliczniejsza mobilność ze wszystkich, łącznie 40 uczestników zza granicy. Podczas pobytu w Kazimierzu Dolnym udało nam się zorganizować nocleg u rodzin oraz nauczycieli dla uczniów z 3 krajów partnerskich, jedynie Włosi zdecydowali się na nocleg w hotelu. Dzięki zniesieniu obostrzeń związanych z pandemią covid 19 mogliśmy, tak jak było w pierwotnym założeniu projektu, przyjąć do naszych domów uczniów z zagranicy i podzielić się naszą kulturą, zadbać o jak największą integrację uczniów. W organizację tygodniowych zadań i atrakcji była zaangażowana cała szkoła.
 
Pierwszego dnia rozpoczęliśmy mobilność uroczystością otwierającą spotkanie. Uczestniczyli w niej uczniowie naszej szkoły, grono pedagogiczne, burmistrz Kazimierza Dolnego i goście z krajów partnerskich: Rumunii, Turcji, Portugalii i Włoch. Podczas spotkania uczniowie przedstawili prezentację o Polsce, naszym regionie i Kazimierzu Dolnym. Opowiedzieli o historii naszej szkoły i systemie edukacji w naszym kraju. Podczas części artystycznej uczniowie klas młodszych zaśpiewali  piosenki oraz hymn Polski. Uczniowie z Ukrainy zaśpiewali swój hymn narodowy oraz inne pieśni. Następnie Pani Monika Arbuz nauczyła gości kroków poloneza i wszyscy uczestnicy spotkania wzięli udział we wspólnym tańcu narodowym. Po oficjalnym rozpoczęciu przeszliśmy do sali bibliotecznej, gdzie pani Agnieszka Skrzypczak przeprowadziła szereg zabaw integrujących grupę, uczniowie wzięli udział w mashmallow chalenge. Później uczniowie w grupach brali udział w zajęciach: artystyczno – językowych (poznanie legendy o kogucie kazimierskim  - prezentował uczeń i przetłumaczył tekst na 5 języków, oraz szkliwienie ceramicznego koguta), druga grupa brała udział w lekcji przygotowanej przez 2 naszych uczniów z wykorzystaniem ozobotów i programowania. Uczniowie oprowadzili po szkole uczniów z krajów partnerskich, w tym czasie nauczyciele odbyli spotkanie na którym omawialiśmy realizację zadań projektowych. Po południu uczniowie z koła Erasmus + oprowadzili gości po miasteczku, opowiadając po angielsku o zabytkach Kazimierza Dolnego. Ks. Karol w kościele poprowadził lekcję o podstawach wiary katolickiej oraz wysłuchaliśmy koncertu na organach.
Drugiego dnia uczniowie z koła geograficznego pod opieką pani Magdaleny Saran zorganizowali grę terenową dla gości. Stworzono 4 grupy, które miały 4 trasy. Na każdej były zadania do wykonania. Uczniowie podczas gry wykorzystywali telefony, aplikację z mapami, media społecznościowe. Następnie odbyliśmy rejs statkiem po Wiśle i zwiedziliśmy ruiny zamku w Janowcu. Końcową atrakcją był przejazd samochodami terenowymi po wąwozach.
Trzeciego dnia braliśmy udział w wycieczce zapoznającą z historią i kulturą naszego regionu. Odwiedziliśmy Lublin i Nałęczów. Podczas wyjazdu zwiedziliśmy muzeum Majdanek oraz Skansen Wsi Lubelskiem w towarzystwie anglojęzycznych przewodników. Zorganizowaliśmy wieczór z kulturą Polską z muzyką na żywo.
Czwartego dnia odwiedziliśmy Puławy i Centrum Naukowo-Technologiczne gdzie odbyły się warsztaty dla uczniów i nauczycieli w strefie Wirtualnej Rzeczywistości, co było wyjściem do debaty o roli mediów Społecznościowych i technologii w edukacji. Strefa VR i posługiwanie się awatarami jest kolejnym krokiem milowym po erze Facebooka i Tik Toka. Drugim punktem był udział w wykładzie o zarządzaniu kontami w Mediach Społecznościowych, materiały z wykładu zostały przekazane drogą mailową do koordynatorów z krajów partnerskich. Zwiedziliśmy pałac i ogród w Puławach, byliśmy na oficjalnej wizycie w starostwie powiatu. Zwiedziliśmy muzeum miniatur zamków kresowych i przeszliśmy wąwóz korzeniowy. Podczas wycieczki poruszaliśmy się ekologicznie – pojazdami elektrycznymi.
Piątego dnia rano w Gminnym Zespole Szkół odbyła się debata o roli Mediów Społecznościowych w Edukacji odwołując się do doświadczeń z życia i warsztatów ze strefą VR. Potem  każdy kraj partnerski uczył pozostałych jednej gry podwórkowej z czasów swojego dzieciństwa. Polska przygotowała alternatywny magazyn numer 1, w którym zamieszczone są stare gry podwórkowe z Polski, Rumunii, Włoch, Portugalii i Turcji. 
 
Popołudniem odbyła się konferencja podsumowująca nasz projekt. Przygotowaliśmy prezentacje ze wspomnieniami ze wszystkich mobilności, kraje partnerskie pokazały prezentacje o swoich szkołach i regionach, podsumowaliśmy zadania projektowe, które zrealizowaliśmy w ciągu 3 lat, rozdaliśmy nagrody za udział w konkursie fotograficznym i wręczyliśmy certyfikaty uczestnictwa w mobilności. Na koniec odbyła się dyskoteka dla wszystkich uczniów Gminnego Zespołu Szkół w Kazimierzu Dolnym i gości.
Materiały z mobilności w Polsce (filmy, zdjęcia,  prezentacje, wykład) rozpowszechnialiśmy poprzez media społecznościowe – facebook, whats app, stronę naszej szkoły www.gzskd.pl, platformę e-Twinning.
 Uczniowie i nauczyciele pracujący w naszej szkole uważają doświadczenia związane z prowadzeniem projektu z programu Erasmus + za niesamowite doświadczenie. Nauczyciele mogli porównać swoje doświadczenia i metody pracy z osobami z innych krajów. Niektóre pomysły, jak tablica do komunikacji z uczniami została założona dzięki poznaniu nauczycieli z Turcji. Dzięki wymianie nasi nauczyciele chcą rozwijać swoje kompetencje językowe jak i wykorzystują w swojej pracy media społecznościowe.
Dla uczniów  był to okres bardzo ważny – byli postawieni w nowej roli gospodarzy  zarówno w szkole, mieście jak i swoich domach. Takie doświadczenie pokazuje jak ważne jest dzielenie się i prezentowanie naszej kultury i dziedzictwa a zarazem szanowanie i respektowanie tradycji z innych kręgów kulturowych. Wszyscy zauważyli że pomimo różnych języków, wyznań i tak więcej nas łączy niż dzieli.
Podczas tygodnia uczniowie dowiedzieli się jak bezpiecznie zarządzać kontami w mediach społecznościowych, zastanawiali się jak będzie wyglądać edukacja w przyszłości i jaką rolę będą odgrywać SM, oraz co będzie następnym krokiem.
Dzięki zabawom językowym, przygotowaniu gier i zabaw dla gości nasi uczniowie rozwinęli swoje umiejętności językowe oraz technologiczne.
   
 
 
 
Autor: Kazimierz Dolny
Powrót
Wzory dokumentów
Kawałek ikony dokument
Mapa Gminy

 

Projekty i inwestycje
Ikona wykres wzrost
Rodzina
500+
Ikona rodzina