Burmistrz Kazimierza Dolnego informuje, że Urząd Miasta w Kazimierzu Dolnym przystąpił do kompleksowej weryfikacji złożonych deklaracji „śmieciowych” w celu dokonania analizy funkcjonowania systemu gospodarowania odpadami komunalnymi na terenie Gminy Kazimierz Dolny.
Już po wstępnych sprawdzeniach daje się zauważyć istnienie rozbieżności pomiędzy liczbą mieszkańców danej posesji wykazywanych w składanych deklaracjach o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi w porównaniu do liczby mieszkańców tej samej posesji (tj. pod tym samym adresem) wykazywanych w innych składanych zgłoszeniach, tj. zgłoszeniach do ewidencji zbiorników bezodpływowych (szamb) oraz przydomowych oczyszczalni ścieków.
Ten sam adres:
liczba osób (deklaracja śmieciowa) ≠ liczba osób (ewidencja szamb)
Powyższe uzasadnia przypuszczenie, że w niektórych przypadkach złożone deklaracje mogą być niezgodne ze stanem faktycznym, gdyż nie wykazano w nich rzeczywistej liczby osób zamieszkujących nieruchomość. Zgodnie z obowiązującymi przepisami gmina jest zobligowana weryfikować dane w nich zawarte, m. in. w oparciu o dane gromadzone w prowadzonych ewidencjach: ewidencji ludności, ewidencji zbiorników bezodpływowych oraz w formie wywiadu środowiskowego.
Sprawdzenia dokonywane przez gminę obejmować będą zgodność danych wynikających z deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi ze stanem faktycznym, czyli liczbą osób zamieszkujących na danej posesji.
W przypadku powzięcia uzasadnionych wątpliwości co do zadeklarowanych danych osoby je składające (właściciele, współwłaściciele, użytkownicy nieruchomości zamieszkałych) będą wzywani do udzielenia wyjaśnień oraz do złożenia nowej deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi.
Apelujemy do właścicieli nieruchomości zamieszkałych, których złożone deklaracje mogą zawierać różnice w stosunku do aktualnego stanu faktycznego, aby zgłaszali się w celu dokonania zmiany deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi. Niewypełnienie tego obowiązku może prowadzić do wydania decyzji administracyjnej w tej sprawie, skutkującej powstaniem zaległości w opłacie i naliczeniem odsetek od zaległości.
Powyższe działania wynikają z przepisów prawnych, troski o uszczelnienie systemu gospodarowania odpadami komunalnymi, stałe podnoszenie jakości oferowanych usług wywozu śmieci, jak również dbałość o koszty ich realizacji. Rzetelne dane wykazywane w deklaracjach i terminowe wpłacanie zobowiązań za gospodarowanie odpadami komunalnymi przyczynią się do utrzymania obowiązujących stawek opłat za wywóz nieczystości dla mieszkańców.
/ - / Artur Pomianowski
Burmistrz Kazimierza Dolnego
Podstawa prawna:
- Ustawa z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. z 2024 r., poz. 399)
- Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja Podatkowa (Dz. U. z 2023 r., poz. 2383 ze zm.)