Aktualności Drukuj Zapisz

Gmina Kazimierz Dolny realizuje projekt partnerski pn. „Szkoły bez barier”.

Gmina Kazimierz Dolny realizuje projekt partnerski pn. „Szkoły bez barier”.
23
września
2025

Projekt realizowany jest przez Miasto Puławy w partnerstwie z Gminą Janowiec, Gminą Końskowola, Gminą Żyrzyn, Gminą Puławy oraz z Gminą Kazimierz Dolny i zakłada realizację zadań inwestycyjnych w wybranych placówkach oświatowych w ramach infrastruktury włączającej dla osób ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w gminach tworzących Miejski Obszar Funkcjonalny Miasta Puławy.

 

 

 

Miasto Puławy w dniu 29 sierpnia 2025 r. podpisało z Zarządem Województwa Lubelskiego umowę o dofinansowanie projektu pn. „Szkoły bez barier" w ramach MOF.

Program: Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021-2027
Okres realizacji: 06.05.2024 – 31.12.2026 r.
Całkowita wartość projektu: 5 130 716,36 zł
Wartość dofinansowania: 4 361 108,90 zł
 

Projekt otrzymał dofinansowanie ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego,  Priorytet VII Lepsza dostępność do usług społecznych i zdrowotnych, Działanie 7.5 Infrastruktura edukacyjna w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych Miejskich Obszarów Funkcjonalnych (typ projektu 1,2,3,4,5,6) nr projektu FELU.07.05-IZ.00-001/25 w ramach Programu Fundusze Europejskie dla Lubelskiego na lata 2021-2027.

Celem projektu jest przekształcenie i adaptacja infrastruktury edukacyjnej w placówkach oświatowych gmin tworzących MOF w celu zapewnienia pełnej dostępności do edukacji osobom z niepełnosprawnościami. Projekt zakłada eliminację barier architektonicznych, poprawę dostępności budynków oraz dostosowanie przestrzeni edukacyjnych do potrzeb uczniów z różnymi rodzajami niepełnosprawności, co przyczyni się do zwiększenia integracji społecznej i umożliwi równy dostęp do edukacji.

W ramach realizacji projektu planowane są następujące inwestycje:

Miasto Puławy - projekt zakłada budowę wind zewnętrznych dedykowanych dla osób niepełnosprawnych, wraz z robotami towarzyszącymi, w tym montażem platformy schodowej oraz budową podjazdów dla osób niepełnosprawnych, w czterech szkołach: SP Nr 4, SP Nr 10, SP Nr 11 oraz ZSO Nr 2.

Gmina Końskowola – w ramach projektu planuje budowę trzech pochylni dla osób z niepełnosprawnościami przy szkołach w miejscowościach Chrząchów, Pożóg i Końskowola.

Gmina Janowiec – zakres przedsięwzięcia obejmuje usunięcie barier architektonicznych na parkingu znajdującym się przy budynku szkół w Janowcu, wyznaczenie miejsca do parkowania dla osób niepełnosprawnych, likwidację wszystkich progów przy dojściu z parkingu do budynku oraz likwidację wąskich przejść w szkole poprzez przesunięcie drzwi wejściowych. Ostatnim elementem przedsięwzięcia będzie montaż ruchomej platformy przyschodowej do transportu osób niepełnosprawnych wewnątrz budynku szkoły.

Gmina Puławy – projekt będzie dotyczył dobudowy windy zewnętrznej dla osób ze szczególnymi potrzebami do istniejącego budynku Szkoły Podstawowej w Zarzeczu.

Gmina Żyrzyn – przedmiotem projektu jest budowa windy zewnętrznej - podnośnika zabudowanego w SP w Osinach, przebudowa i adaptacja toalet dla osób ze szczególnymi potrzebami w szkołach Podstawowych w Żyrzynie, Osinach oraz wykonanie przebudowy toalety z wykonaniem podjazdu dla osób ze szczególnymi potrzebami w SP w Skrudkach.

Gmina Kazimierz Dolny – projekt będzie realizowany w trzech Szkołach Podstawowych: w Bochotnicy, Rzeczycy oraz Dąbrówce. W ramach zaplanowanych działań przewidziano: modernizację łazienek z dostosowaniem ich do potrzeb osób z niepełnosprawnościami, przebudowę sal zajęciowych w celu eliminacji progów oraz dostosowanie wejść do budynków tak, aby były w pełni dostępne dla osób z niepełnosprawnościami.

Za realizację projektu będzie odpowiedzialna każda z gmin w swoim zakresie. Partnerem wiodącym jest Miasto Puławy.

Projekt zakłada szereg działań mających na celu likwidację barier architektonicznych w obiektach oświatowych w celu umożliwienia pełnego dostępu do edukacji dzieciom z różnymi rodzajami niepełnosprawności. Główną grupą docelową tego przedsięwzięcia są dzieci niepełnosprawne, które na co dzień napotykają trudności związane z dostępnością do szkół i pełnym uczestnictwem w procesie edukacyjnym. Dostosowanie obiektów do ich potrzeb jest kluczowym elementem, który zapewni im równe szanse i pełną integrację w społeczności szkolnej. Dzieci niepełnosprawne często borykają się z barierami architektonicznymi, które uniemożliwiają im swobodny dostęp do różnych części szkoły, w tym sal lekcyjnych, toalet, czy też przestrzeni wspólnych. W przypadku uczniów na wózkach inwalidzkich, problemy takie jak brak odpowiednich podjazdów, wind, czy platform schodowych stają się poważnym utrudnieniem w codziennym funkcjonowaniu, ograniczając ich możliwości edukacyjne, społeczne i fizyczne. W ramach tego projektu podejmowane są działania, które mają na celu stworzenie przyjaznego i bezpiecznego środowiska, w którym dzieci z niepełnosprawnościami będą mogły uczestniczyć w zajęciach edukacyjnych, korzystać z pełnej infrastruktury szkoły i rozwijać się w sposób zgodny z ich potrzebami. Działania te obejmują przystosowanie budynków do wymagań osób ze szczególnymi potrzebami. Dostosowanie szkół do potrzeb dzieci niepełnosprawnych nie tylko zwiększa ich komfort, ale także ma kluczowe znaczenie w zakresie ich integracji z rówieśnikami i nauczycielami. Tego typu zmiany przyczyniają się do poprawy jakości edukacji, umożliwiając dzieciom pełne uczestnictwo w zajęciach, co sprzyja ich rozwojowi intelektualnemu, emocjonalnemu i społecznemu. Projekt jest odpowiedzią na rosnące potrzeby społeczne, a także zapewni trwałe i długofalowe korzyści dla przyszłych pokoleń uczniów.

 

Autor: Kazimierz Dolny
Powrót
Wzory dokumentów
Kawałek ikony dokument
Mapa Gminy

 

Projekty i inwestycje
Ikona wykres wzrost
Nieodpłatna
pomoc prawna