Aktualności Drukuj Zapisz

28. Wielkanocny Festiwal Ludviga van Beethovena

28. Wielkanocny Festiwal Ludviga van Beethovena
08
kwietnia
2024

Do tradycji należą już koncerty Festiwalu w Kazimierzu Dolnym. W ramach 28 Wielkanocnego Festiwalu Ludwiga van Beethovena usłyszymy tym razem Cracow Duo w repertuarze romantycznej muzyki Beethovena, Schumanna, Brahmsa, a także kompozycję dwudziestowiecznego polskiego kompozytora pochodzenia żydowskiego Mieczysława Weinberga.

 

 

 

28. Wielkanocny Festiwal Ludviga van Beethovena.
13 wietnia 2024 r. godz.16:00
Aula Gminnego Zespołu Szkół w Kazimierrzu Dolnym
ul. Szkolna 1.
WSTĘP WOLNY

„Beethoven i filozofowie” – to motto 28. edycji Wielkanocnego Festiwalu Ludwiga van Beethovena. W tym roku obchodzimy 300-lecie urodzin Immanuela Kanta − jednego z najwybitniejszych filozofów oświecenia, profesora logiki i metafizyki, którego myśli filozoficzna inspirowała kompozytorów późniejszych epok. Do tradycji należą już koncerty Festiwalu w Kazimierzu Dolnym. W ramach 28 Wielkanocnego Festiwalu Ludwiga van Beethovena usłyszymy tym razem Cracow Duo w repertuarze romantycznej muzyki Beethovena, Schumanna, Brahmsa, a także kompozycję dwudziestowiecznego polskiego kompozytora pochodzenia żydowskiego Mieczysława Weinberga.

WYSTĄPIĄ:

Jan Kalinowski (ur. 1982) Kształcił się w Akademii Muzycznej w Krakowie, École Normale de Musique w Paryżu i Staatliche Hochschule für Musik und Darstellende Kunst w Stuttgarcie pod kierunkiem m.in. prof.: Witolda Hermana, Paula Julien i Petera Bucka. Pracował również pod kierunkiem m.in.: Davida Geringasa, Ivana Monighettiego i Arto Norasa. Jest stypendystą fundacji polskich i zagranicznych, a także Miasta Krakowa, Województwa Małopolskiego oraz Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Nagrywał dla radia i telewizji, m.in. koncerty wiolonczelowe Witolda Lutosławskiego (Libańska Orkiestra Narodowa; Azerbejdżańska Orkiestra Narodowa) i Marka Stachowskiego (Orkiestra Akademii Beethovenowskiej). Jako solista występował m.in. pod batutą Raufa Abdullayeva, Łukasza Borowicza, Wojciecha Czepiela, Jacka Rafała Delekty, Jurka Dybała, Michała Dworzyńskiego, Jacka Kaspszyka, Adama Klocka, Pawła Kotli, Pawła Przytockiego, Daniela Rajskina, Jacka Rogali, Macieja Tworka, Alana Urbanka i Antoniego Wita. W roku 2022 uzyskał tytuł profesora. Pracuje na Akademii Muzycznej im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie, gdzie od 2010 roku prowadzi swoją klasę wiolonczeli. W roku 2014 nakładem wydawnictwa DUX ukazała się płyta z jego autorskim projektem pod nazwą Polska muzyka wiolonczelowa, zawierającą utwory polskich kompozytorów na składy od jednej do ośmiu wiolonczel. Jan Kalinowski nagrał również V Suitę Jana Sebastiana Bacha dla Towarzystwa Bachowskiego oraz wziął udział w nagraniu płyty: Krzysztof Penderecki – utwory kameralne vol. II Violoncello Totale (DUX, 2017). Za swoją działalność na rzecz muzyki polskiej został odznaczony przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego odznaką honorową Zasłużony dla Kultury Polskiej. Od roku 2012 gra na instrumencie Wojciecha Topy.

Marek Szlezer (ur. 1981) Jest jednym z najczęściej koncertujących polskich pianistów. Jego karierę zainicjowało zdobycie w wieku lat 12 Grand Prix na Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym w Rzymie. Kształcił się w École Normale de Musique w Paryżu, Akademii Muzycznej w Krakowie oraz Chapelle Musicale Reine Elisabeth w Belgii pod kierunkiem m.in. Stefana Wojtasa, Ewy Bukojemskiej, Abdela Rahmana El Bacha, Dymitra Bashkirova oraz Marcelli Crudeli. Jest stypendystą fundacji polskich i zagranicznych, a także Miasta Krakowa oraz Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Marek Szlezer jest laureatem wielu znaczących konkursów krajowych i międzynarodowych. Był wielokrotnie nagradzany za swoje interpretacje utworów Fryderyka Chopina, otrzymał m.in.: I nagrodę na konkursie Towarzystwa im. F. Chopina w Warszawie oraz nagrodę specjalną Wydania Narodowego. W noc wejścia Polski do Unii Europejskiej miał zaszczyt grać recital na oryginalnym fortepianie kompozytora. Koncertował w takich salach, jak Carnegie Hall, Palais des Beaux Arts, Salle Cortot, Wigmore Hall, St. Martin-in-the-Fields, Alfred Newman Hall and NCPA. Występował jako solista z takimi orkiestrami, jak m.in.: English Chamber Orchestra, Ukraińska Narodowa Orkiestra Symfoniczna, Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia. Odkrył, zredagował i nagrał twórczość fortepianową Jadwigi Sarneckiej. Jest autorem licznych opracowań dzieł fortepianowych kompozytorów polskich opublikowanych przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne i wydawnictwo Eufonium oraz publikacji książkowych i artykułów o muzyce polskiej. Wydał wiele płyt kompaktowych z muzyką solową i kameralną (m.in.: Warner Classics, DUX, EMI, Amadeus i Moderato), otrzymując przychylne recenzje w prestiżowych magazynach i czasopismach (Gramophone, Diapason, Kulturspiegel, The Strad, Pizzicato, Fanfare, American Record’s Guide i.in.). W roku 2022 otrzymał tytuł profesora, wykłada na Akademii Muzycznej im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie. Za swoją działalność na rzecz muzyki polskiej został odznaczony przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego medalem Zasłużony Kulturze Gloria Artis. Marek Szlezer jest artystą Steinway & Sons.

 

PROGRAM KONCERTU:

  • Robert Schumann (1810-1856) - Adagio i Allegro op. 70
  • Johannes Brahms (1833-1887) - Sonata e-moll op. 38
     Allegro non troppo
    Allegretto quasi Menuetto
    Allegro
  • Ludwig van Beethoven (1770-1827) – Sonata C-dur op. 102 nr 1
    Andante – Allegro vivace
    Adagio – Tempo d'andante – Allegro vivace
  • Mieczysław Weinberg (1919- 1996)– II Sonata na wiolonczelę i fortepian op. 63 (1959)
    Moderato
    Andante
    Allegro

 

O PROGRAMIE:

Robert Schumann - Adagio i Allegro op. 70:
Schumann był romantykiem, którego muzykę często przesycały głębokie emocje. Adagio i Allegro, będące dynamicznym dialogiem między instrumentami, może reprezentować dynamiczne aspekty ludzkiego doświadczenia.

Johannes Brahms - Sonata na wiolonczelę i fortepian op. 38:
Brahms często eksplorował konflikty emocjonalne i wewnętrzną dualność ludzkiej natury. Ta sonata, z elementami mroczności i ekspresji, może symbolizować walkę między siłami kontrastującymi w ludzkim życiu.

Ludwig van Beethoven - Sonata na wiolonczelę i fortepian C-dur op. 102 nr 1:
Napisana w późnym okresie twórczości Beethovena, wydobywa głębokie i dojrzałe aspekty jego myśli muzycznej. Elementy kontrastujące w sonacie, od witalnej energii po momenty zadumy, mogą odzwierciedlać złożoność ludzkiego życia oraz nieustanne poszukiwanie harmonii i sensu. W ten sposób Beethoven, będąc filozofem dźwięku, ukazuje w swojej sonacie nie tylko wirtuozerię techniczną, ale także głęboką introspekcję nad kondycją ludzką.

Mieczysław Weinberg – II Sonata na wiolonczelę i fortepian op. 63
Napisana w czasach Zimnej Wojny, odzwierciedla traumę i rozczarowanie wynikające z historycznych wydarzeń oraz indywidualnych doświadczeń kompozytora. Weinberg, będący świadkiem okrucieństw XX wieku, wplata w swoją muzykę głębokie przemyślenia nad ludzką kondycją i nieustannymi poszukiwaniami pokoju. Twórczość Weinberga, nacechowana dramatyzmem i intensywnością, może być postrzegana jako ekspresja humanistycznej troski o losy jednostki w obliczu historycznych katastrof. Sonata wiolonczelowa może być rozumiana jako manifestacja silnej woli i determinacji wobec trudności, co jest jednym z uniwersalnych tematów filozoficznych.

 

 

Autor: Justyna Prajsnar
Powrót
Wzory dokumentów
Kawałek ikony dokument
Mapa Gminy

 

Projekty i inwestycje
Ikona wykres wzrost
Rodzina
500+
Ikona rodzina