Regulamin monitoringu wizyjnego w Urzędzie Miasta w Kazimierzu Dolnym oraz na terenie miasta Kazimierz Dolny
Rozdział 1. Postanowienia ogólne
§ 1. Niniejszy Regulamin określa:
1) cel i przeznaczenie systemu monitoringu wizyjnego zainstalowanego w Urzędzie Miasta w Kazimierzu Dolnym oraz na terenie miasta Kazimierz Dolny,
2) obszary i zasady jego funkcjonowania,
3) zasady rejestracji i przechowywania zapisu z kamer oraz sposób ich zabezpieczenia,
4) zasady i tryb udostępniania danych z zapisu kamer.
§ 2. Ilekroć w Regulaminie jest mowa o:
1) Regulaminie – należy przez niego rozumieć Regulamin monitoringu wizyjnego w Urzędzie Miasta w Kazimierzu Dolnym oraz na terenie miasta Kazimierz Dolny,
2) Burmistrzu – należy przez to rozumieć Burmistrza Kazimierza Dolnego,
3) Urzędzie – należy przez to rozumieć Urząd Miasta w Kazimierzu Dolnym,
4) monitoringu - należy przez to rozumieć system monitoringu wizyjnego funkcjonujący w Urzędzie Miasta w Kazimierzu Dolnym oraz na terenie miasta Kazimierz Dolny.
§ 3. 1. Monitoring oparty jest na następujących przepisach prawa:
1) art. 222 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy – w zakresie zapewnienia bezpieczeństwa pracownikom oraz ochrony mienia gminnego,
2) art. 7 ust. 1 pkt 14 i art. 9a ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym – w zakresie zadań własnych gminy, obejmujących zapewnienie porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli oraz ochrony przeciwpożarowej,
3) art. 47 ustawy z dnia 2 kwietnia 1997 r. – Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. z 1997 r., Nr 78, poz. 483 ze zm.), wyrażający zasadę prawa każdego do ochrony prawnej życia prywatnego, rodzinnego, czci i dobrego imienia oraz do decydowania o swoim życiu osobistym.
2. Monitoring jest prowadzony wyłącznie w zakresie i w celu zgodnym z przepisami wymienionymi w ust. 1 oraz zgodnie z zasadami ochrony danych osobowych wynikającymi z rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE oraz ustawy z dnia 10 maja 2018 r. o ochronie danych osobowych (Dz. U. z 2019 r., poz. 1781).
§ 4. 1. System monitoringu, którego właścicielem jest Gmina Kazimierz Dolny obejmuje:
1) budynki Urzędu – w lokalizacjach wskazanych w zał. nr 1 do Regulaminu;
2) miejsca na terenie miasta Kazimierz Dolny wskazane w zał. nr 2 do Regulaminu.
2. Administratorem danych osobowych przetwarzanych w systemie monitoringu jest Burmistrz.
Rozdział 2. Funkcjonowanie monitoringu wizyjnego
§ 5. 1. Systemem monitoringu zarządza Urząd, poprzez upoważnionych przez Burmistrza pracowników, którzy są odpowiedzialni za prawidłowe funkcjonowanie tego systemu.
2. Celem wdrożenia i prowadzenia monitoringu jest zapewnienie bezpieczeństwa pracowników oraz ochrony mienia stanowiącego własność Gminy Kazimierz Dolny, a także zapewnienie porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli, ochrony przeciwpożarowej.
3. System monitoringu funkcjonuje w systemie 24/7 (całodobowo).
4. Monitoring nie obejmuje pomieszczeń sanitarnych, socjalnych i innych, w których stosowanie monitoringu jest niezalecane lub zabronione.
5. Rejestracji i zapisowi podlega tylko obraz z kamer; dźwięk nie jest rejestrowany.
6. System monitoringu składa się z urządzeń i oprogramowania niezbędnego do rejestracji, podglądu oraz umożliwiającego archiwizację nagrań na nośnikach zewnętrznych na wniosek osób do tego uprawnionych.
7. Obszar obserwowanej strefy jest uzależniony od zasięgu kamery i ograniczających jej pole widzenia występujących przeszkód terenowych, obiektów budowlanych oraz roślinności. W przypadku kamer sterowalnych istnieje możliwość obserwacji według określonej ścieżki lub w razie potrzeby poprzez sterowanie kamerą przez operatora.
§ 6. Każdy pracownik Urzędu zostaje poinformowany o funkcjonowaniu monitoringu w miejscu pracy i składa w tym zakresie oświadczenie, którego wzór stanowi załącznik nr 3 do Regulaminu.
§ 7. 1. Dostęp do nagrań z monitoringu wizyjnego oraz nadzór nad nimi mają wyłącznie pracownicy Urzędu wskazani przez Burmistrza.
2. Osoby uprawnione do dostępu do urządzeń monitoringu i do nagrań z monitoringu muszą posiadać odpowiednie upoważnienia do przetwarzania danych osobowych oraz są zobowiązane do zachowania w tajemnicy informacji uzyskanych za pomocą tego systemu.
3. Obsługa monitoringu obejmuje dostęp do bieżącego podglądu obrazów z kamer, a także dostęp do materiałów zapisanych na rejestratorze poprzez funkcję przeglądania, zgrywania, udostępniania, zabezpieczania i przekazywania nagrań z monitoringu.
§ 8. 1. Zarejestrowane nagrania są przechowywane przez okres 30 dni od dnia nagrania, a następnie ulegają automatycznemu usunięciu poprzez nadpisanie kolejnych nagrań.
2. W przypadku, w którym nagrania obrazu stanowią dowód w postępowaniu prowadzonym na podstawie prawa lub administrator powziął wiadomość, iż mogą one stanowić dowód w postępowaniu, termin ten ulega przedłużeniu do czasu prawomocnego zakończenia postępowania. Po upływie tych okresów uzyskane w wyniku monitoringu nagrania obrazu zawierające dane osobowe, podlegają niezwłocznie usunięciu.
Rozdział 3. Udostępnianie i zabezpieczanie nagrań
§ 9. 1. Dane rejestrowane w ramach monitoringu oraz informacje o stosowanych urządzeniach, oprogramowaniu i wdrożonych zabezpieczeniach technicznych monitoringu nie stanowią informacji publicznej i nie podlegają udostępnieniu na podstawie przepisów ustawy z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej.
2. Zapis z systemu monitoringu może być udostępniony wyłącznie uprawnionym z mocy prawa podmiotom, w tym organom ścigania i wymiaru sprawiedliwości w zakresie prowadzonych przez nie postępowań, na podstawie pisemnego wniosku.
3. Osoba fizyczna lub inny podmiot prawa cywilnego zainteresowany zapisem z monitoringu na potrzeby przyszłego postępowania, może w tym zakresie zwrócić się do Burmistrza z pisemnym wnioskiem o zabezpieczenie takiego zapisu; wzór wniosku stanowi załącznik nr 4 do Regulaminu.
4. Kopia sporządzona na pisemny wniosek osoby zainteresowanej przechowywana jest na szyfrowanym nośniku w zamkniętym pomieszczeniu i udostępniana uprawionym organom. W przypadku bezczynności uprawionych organów kopia jest niszczona po upływie 3 miesięcy od dnia jej sporządzenia.
5. Udostępnianie i zabezpieczenie nagrań podlega ewidencjonowaniu w rejestrze prowadzonym przez upoważnionych pracowników Urzędu, zgodnie ze wzorem stanowiącym załącznik nr 5 do Regulaminu.
Rozdział 4. Oznaczenie miejsc monitorowanych
§ 10. 1. Nieruchomości i obiekty budowlane objęte monitoringiem oznacza się w sposób widoczny i czytelny informacją o monitoringu, za pomocą odpowiednich znaków (tabliczek):
1) w przypadku monitoringu wizyjnego Urzędu poprzez rozmieszczenie tabliczek na terenie i przy wejściach na obszar objęty monitoringiem,
2) w przypadku monitoringu wizyjnego na terenie miasta Kazimierz Dolny poprzez rozmieszczenie tabliczek przy wejściach na obszar objęty monitoringiem.
2. Tabliczki, o których mowa w ust. 1 zawierają następujące podstawowe informacje o przetwarzaniu danych osobowych:
1) piktogram kamery,
2) opis „Obiekt monitorowany”,
3) określenie administratora danych osobowych wraz z adresem,
4) informację, gdzie można uzyskać szczegółowe dane (telefon lub adres strony internetowej).
3. Na tablicach ogłoszeń w budynkach Urzędu, na stronie Biuletynu Informacji Publicznej oraz na stronie internetowej zamieszcza się szczegółową klauzulę informacyjną o przetwarzaniu danych osób objętych monitoringiem.
Rozdział 4. Modernizacja i zmiany systemu monitoringu
§ 11. 1. Obiekty i tereny podlegające monitoringowi a także możliwości i elementy systemu monitoringu mogą być udoskonalane i rozbudowywane, o ile zajdzie taka potrzeba.
2. W przypadku objęcia monitoringiem innych obszarów niż wskazane w załącznikach nr 1 i nr 2, o których mowa w § 4 ust. 1 (rozbudowa systemu), ich zmiana nie wymaga zmiany niniejszego zarządzenia z zastrzeżeniem, że aktualizacja treści załączników dokonana zostanie poprzez formalne zatwierdzenie przez Burmistrza.
![]() |
Regulamin monitoringu wizyjnego.pdf | 151,51 kB | |
![]() |
Szczegółowa klauzula informacyjna przetwarzania danych.pdf | 203,11 kB |